Contemporary History (2009/2010)

Course not running

Course code
4S00755
Name of lecturer
Gian Paolo Romagnani
Coordinator
Gian Paolo Romagnani
Number of ECTS credits allocated
4
Academic sector
M-STO/04 - CONTEMPORARY HISTORY
Language of instruction
Italian
Period
Sem. 1B dal Nov 16, 2009 al Jan 17, 2010.

Lesson timetable

Sem. 1B
Day Time Type Place Note
Monday 9:00 AM - 12:00 PM lesson Lecture Hall Seminari LiSSS  
Tuesday 9:00 AM - 12:00 PM lesson Lecture Hall Seminari LiSSS  

Learning outcomes

The course aims at giving a basic knowledge of the measures adopted by a number of countries, in the Modern Age up to the last decades, in the fields of assistance, social security, public health, work regulations and, more generally, towards the weakest layers of society.
The course aims at introducing general information apt to give a better understanding of contemporary world.

Syllabus

a) Parte istituzionale (conoscenza della storia generale dei secoli XIX e XX):
- Francesco Barbagallo, Storia contemporanea. L’Ottocento e il Novecento, Roma, Carocci, 2004
- Vittorio Foa, Questo Novecento, Torino, Einaudi, 1996 (2009), con notizie sulla biografia politica e intellettuale dell’autore.
b) Parte monografica (approfondimento di un problema storiografico) un volume a scelta fra i seguenti:
- Lucy Riall, Il Risorgimento. Storia e interpretazioni, Roma, Donzelli, 2007
- Scipione Guarracino, Il Novecento e le sue storie, Milano, Bruno Mondadori, 1997
Ulteriori letture saranno indicante durante il corso.

Assessment methods and criteria

Oral exam.

Statistics about transparency requirements (Attuazione Art. 2 del D.M. 31/10/2007, n. 544)

Statistics
Outcomes Exams Outcomes Percentages Average Standard Deviation
Positive 64.70% 28 2
Rejected --
Absent 35.29%
Ritirati --
Canceled --
Distribuzione degli esiti positivi
18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 30 e Lode
0.0% 0.0% 0.0% 0.0% 9.0% 0.0% 0.0% 0.0% 0.0% 18.1% 45.4% 0.0% 27.2% 0.0%

Data from AA 2009/2010 based on 17 students. I valori in percentuale sono arrotondati al numero intero più vicino.

Studying